دده کاتیب شاعر بزرگ شناخته شده آذربایجان می باشد که به سال 1304 در قصبه فرهنگ دوست قولونجی در 45 کیلومتری اورمیه چشم به جهان گشود . ابتدا تخلص "کاتیب "را برگزیده بود اما لقب" دده " نیز در جلسه های شعر و ادب در شهر قونیه تورکیه ، توسط بزرگان... و ادیبان آن دیار داده شد و تخلص کاتیب به دده کاتیب تغییر یافت . جایگاه بخصوص شعر های ایشان در بین آشیقهای غرب آذربایجان باعث شد که بعنوان پدر آشیقها آذربایجان معرفی گردد .تاکنون چهار کتاب به نامهای " عشق و عرفان(در قونیه ترکیه چاپ شده است ) اینجی لی صدف ، اورمو گؤلو و گونوموز آیدین " به چاپ رسیده است و این کتابها تنها جزئی از اشعار بیش از 35000 بیت این بزرگوار می باشد. وی تحصیلات خود را در مکتب‌خانه و در محضر عالمان بنام زمان خود فرا گرفت. «دده کاتب» به زبان‌های ترکی، فارسی، عربی، کردی و ترکی استانبولی تسلط داشت و عمده اشعارش به زبان ترکی آذری است. ایشان در دوم اسفند 1387- سن 84 سالگی -و مصادف با روز جهانی زبان مادری دار فانی را وداع گفته و در زادگاه خود قولنجی ( قولونجو ) به خاک سپرده شدند. تحصیلات ابتدایی خود را در قولونجی نزد علما و عارفان سپری کرد و سپس در سنین جوانی به ترکیه رفته و با بهره جستن از استادان بزرگ علم و عرفان ؛ اصول دین اسلام و شعر و شاعری را فرا گرفت.در 25 سالگی- سال1329- شعر گفتن را آغاز و طولی نکشید که شهرت او برای بسیاری از تورکهای جهان شناخته و به عنوان منبع مهمی برای ادبیات و فرهنگ و تاریخ مردم تورک ومسائل دین و شریعت ، مورد احترام مردم ،عالمان ، بزرگان و ادبا قرار گرفت ابتدا تخلص کاتب را برگزید ولی در طی سفرهایی که به تورکیه داشت و در محافل و جلسات شعر و عرفان شرکت می کرد، بزرگان آن دیار لقب دده (پدر،بزرگ) را نیز به او اختصاص داده و بنابراین تخلص کاتیب به دده کاتیب تغییر یافت . چون تخصص اصلی شان در شعر آشیقی (عاشق) بود به عنوان پدر آشقهای آذربایجان معرفی شد اشعار دده کاتب سراسر عرفان و پند و نصیحت است و مضامین دینی و فرهنگی به شکل ظریف و زیبایی در آثار وی تجلی یافته که نشان از روح والای این هنرمند و عارف عرصه‌ی ادبیات دارد. اصطلاح دده کاتب در فرهنگ آذربایجان معادل واژه پیرطریقت در زبان فارسی است که این لقب به افرادی که به لحاظ معنوی به مقامات والایی رسیده باشند اطلاق می‌گردد. اصطلاح دده کاتب در فرهنگ آذربایجان معادل واژه پیرطریقت در زبان فارسی است که این لقب به افرادی که به لحاظ معنوی به مقامات والایی رسیده باشند اطلاق می‌گردد. اکثر اشعار وی به لهجه آذربایجانی است ولی به لهجه ترکیه نیز اشعار زیادی سروده ‌است. او در میان عاشیق‌ها و اوزان‌های آذربایجان غربی و شهرهای شرقی ترکیه (به خصوص در بین ترکهای کوره سوننی دو طرف مرز) بسیار مشهور است.وی غالبا در سرودن اشعار از قرآن کریم و روایات پیامبر اکرم(ص) استفاده می کرده و بسیار به فرایض دینی مقید و متعهد بود تا آنجا که گفته می شود نام تک تک فرزندان خود را از قرآن متبرک نموده است.ابیات زیر بخشی از « دئدیم – دئدیلر» است که از استاد ده ده کاتب به یادگار است:
عارفلردن سؤردوم دنیا احوالین/ آزاد قوشا بیر قفس دیر دئدیلر عومرون اعتبارین سؤال ائیله دیم/ گئتدی گلمز بیر نفس دیر دئدیلر -ده ده کاتب غم نهالین غم اکه/ غم خرمنین غم آمبارا غم تؤکه عومرون سفره سیندن بیر نئچه تیکه/ یئدیم دویمامیشدان بس دیر دئدیلر
در باب مرگ شعری با نام اؤلندن سونرا سروده که ترجمه فارسی نیز دارد :
کؤنول کیمیادیر عؤمرون باهاری، سولاجاق بوداقلار اؤلاندن سونرا، فرصت گئتسه حسرت بره باغلاماز، بیرده دؤنمز ساغلار اؤلندن سورا -بعد از مرگ: ، بهار عمر کیمیای دل است، بعد از مرگ شاخه‌ها می‌پژمرند، فرصت که از دست رفت حسرت سودی ندارد، دیگر کسی بعد از مرگ برنمی گردد)-دم غنیمت چالیش قازان ساغ ایکن، آتشی سؤندورمه قازان داغ ایکن، دئ دانیش دیل دوداق داماق ساغ ایکن، باغلانار دوداقلار اؤلندن سونرا )-آدام وار دادماییب دوسلوق شربتین، وقتی بیلمز الدن وئره ر فرصتین، ساغلیغیندا بیلمز دوستون قیمتین، افسوس ائیلر آغلار اؤلندن سونرا - [4 دقیقه قبل] دم غنیمت است تا زنده‌ای بدست آر، از گرمای آتش قبل از خاموش کردنش بهره ببر، بگو و بخند تا زمانی که دل و دماغ‌اش را داری، لب‌ها بعد از مرگ بسته می‌شوند آدمی هست که شربت دوستی را نچشیده، قدر فرصت را ندانسته از دستش داده، قیمت دوست را موقع سلامتی‌اش ندانسته، در سوگش با آه و افسوس می‌گرید - ده ده کاتیب هئچ قوروتماز دیده سین، کیم ساغالدار اوره گینین زده سین، اوغول واردیر هر گون دؤیه ر ده ده سین، اوچ آی قارا باغلار اؤلندن سونرا -چشمان ده ده کاتب از اشک خشک نمی‌شود، چه کسی داغ دلش را مرحم می‌نهد، پسری هست که هر روز پدر را می‌آزارد، بعد از مرگش سه ماه سیاه پوش می‌شود
ادامه ...
نگاره: ‏دده کاتیب شاعر بزرگ شناخته شده آذربایجان می باشد که به سال
 1304 در قصبه فرهنگ دوست قولونجی در 45 کیلومتری اورمیه چشم به جهان گشود .
 ابتدا تخلص

Ramiz Mehdiyev Azərbaycan tarixçilərini “top”a tutdu; Kürdlərin səfəvilərə əlaqəsi yoxdur 1
Çərsənbə Axşamı, 10.12.2012 14:20

Azərbaycan Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyev “Şah İsmayıl Səfəvi ali m...əramlı tarixi şəxsiyyət kimi” adlı məqalə yazıb. Məqalədəd günümüzün bəzi reallıqlarının əks olunduğunun nəzərə aalaraq olduğu kimi təqdim edirik:

Azərbaycanın, Azərbaycan xalqının, onun tarixi və mədəniyyətinin çoxəsrlik kökləri var. Buna baxmayaraq, bədxahlarımızın şüurunda Azərbaycan və onun tarixi haqqında hələ də yanlış təsəvvürlər yaranmaqdadır. Mənim fikrimcə, buna təəccüblənməyə dəyməz, çünki bunu uyduranlar anlamazlıq sindromu kompleksindən əziyyət çəkənlərdir. Bu sindrom onları elə vəziyyətə gətirib çıxarır ki, klinik müdaxilə olmasa, daimi hallüsinasiyalardan yaxa qurtarmaq mümkün deyildir.

İş elə gətirmişdir ki, tarixin dərk olunmasında siyasət müəyyənedici rol oynayır. Nəticədə biz tarixin anlaşılmasında siyasətin mahiyyətini təşkil edən məqamlardan çıxış etməyə məcburuq. Lakin biz siyasətdən kənar yaşaya bilmərik, çünki siyasət müasir dövrdə insanın həyat fəaliyyətinin bütün sahələrinə nüfuz etmişdir. Bu səbəbdən də biz öz tariximizə münasibətdə bəzən səhvlərə yol veririk: ya öz keçmişimizi inkar edirik, yaxud da gələcəyin artıq çoxdan başlanmasını görmədən yalnız keçmişlə yaşamaqda davam edirik.
ادامه ...
نگاره: ‏‎Ramiz Mehdiyev Azərbaycan tarixçilərini “top”a tutdu; 
Kürdlərin səfəvilərə əlaqəsi yoxdur 1

Çərsənbə Axşamı, 10.12.2012 14:20



Azərbaycan Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri, akademik
 Ramiz Mehdiyev “Şah İsmayıl Səfəvi ali məramlı tarixi şəxsiyyət kimi” 
adlı məqalə yazıb. Məqalədəd günümüzün bəzi reallıqlarının əks 
olunduğunun nəzərə aalaraq olduğu kimi təqdim edirik:



Azərbaycanın, Azərbaycan xalqının, onun tarixi və mədəniyyətinin 
çoxəsrlik kökləri var. Buna baxmayaraq, bədxahlarımızın şüurunda 
Azərbaycan və onun tarixi haqqında hələ də yanlış təsəvvürlər 
yaranmaqdadır. Mənim fikrimcə, buna təəccüblənməyə dəyməz, çünki bunu 
uyduranlar anlamazlıq sindromu kompleksindən əziyyət çəkənlərdir. Bu 
sindrom onları elə vəziyyətə gətirib çıxarır ki, klinik müdaxilə olmasa,
 daimi hallüsinasiyalardan yaxa qurtarmaq mümkün deyildir.



İş elə gətirmişdir ki, tarixin dərk olunmasında siyasət müəyyənedici rol
 oynayır. Nəticədə biz tarixin anlaşılmasında siyasətin mahiyyətini 
təşkil edən məqamlardan çıxış etməyə məcburuq. Lakin biz siyasətdən 
kənar yaşaya bilmərik, çünki siyasət müasir dövrdə insanın həyat 
fəaliyyətinin bütün sahələrinə nüfuz etmişdir. Bu səbəbdən də biz öz 
tariximizə münasibətdə bəzən səhvlərə yol veririk: ya öz keçmişimizi 
inkar edirik, yaxud da gələcəyin artıq çoxdan başlanmasını görmədən 
yalnız keçmişlə yaşamaqda davam edirik.‎‏

shehit lerimizin ruhu shad olsun
sane kiyan eller sinaydi
khanzade xoyda sheonismlerin alinde oldurudi
نگاره: ‏‎shehit lerimizin ruhu shad olsun

sane kiyan eller sinaydi

khanzade xoyda sheonismlerin alinde oldurudi‎‏

جاوید نظمی فعال ملی ــ مدنی آزربایجان تحت شکنجه است
ساوالان پورت : بنا به گزارش ساوالان پورت به نقل از تک توران، بر اساس اخبار رسیده جاوید نظمی از فعالین شناخته شده آزربایجان که هفته گذشته در منزل پدری در تبریز از طرف نیروهای امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده است تحت شدیدترین شکنجه ها قرار دارد .
از کلیه فعالین ملی درخواست می شود این خبر را در اختیار تمامی نهادهای حقوق بشر بین المللی قرار دهند .
نگاره: ‏جاوید نظمی فعال ملی ــ مدنی آزربایجان تحت شکنجه است

ساوالان پورت : بنا به گزارش ساوالان پورت به نقل از تک توران، بر اساس 
اخبار رسیده جاوید نظمی از فعالین شناخته شده آزربایجان که هفته گذشته در 
منزل پدری در تبریز از طرف نیروهای امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات 
تبریز منتقل شده است تحت شدیدترین شکنجه ها قرار دارد .

 از کلیه فعالین ملی درخواست می شود این خبر را در اختیار تمامی نهادهای 
حقوق بشر بین المللی قرار دهند .‏

azar bayjan san yasha

جاوید نظمی فعال ملی ــ مدنی آزربایجان تحت شکنجه است
ساوالان پورت : بنا به گزارش ساوالان پورت به نقل از تک توران، بر اساس اخبار رسیده جاوید نظمی از فعالین شناخته شده آزربایجان که هفته گذشته در منزل پدری در تبریز از طرف نیروهای امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده است تحت شدیدترین شکنجه ها قرار دارد .
از کلیه فعالین ملی درخواست می شود این خبر را در اختیار تمامی نهادهای حقوق بشر بین المللی قرار دهند .
نگاره: ‏جاوید نظمی فعال ملی ــ مدنی آزربایجان تحت شکنجه است

ساوالان پورت : بنا به گزارش ساوالان پورت به نقل از تک توران، بر اساس 
اخبار رسیده جاوید نظمی از فعالین شناخته شده آزربایجان که هفته گذشته در 
منزل پدری در تبریز از طرف نیروهای امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات 
تبریز منتقل شده است تحت شدیدترین شکنجه ها قرار دارد .

 از کلیه فعالین ملی درخواست می شود این خبر را در اختیار تمامی نهادهای 
حقوق بشر بین المللی قرار دهند .‏

غرب آذربایجان بخاطر همسایگی با دو ابر قدرت تاریخی همیشه میدان ستیز های این دو قدرت بزرگ یعنی عثمانی و روسیه بوده که بعد ها کشور تازه استقلال یافته و مغروق در بحران عراق نیز به این جمع افزوده شد. بدینسان آذربایجان همواره قربانی اهداف شوم و ف...تنه گری این دولتها بوده است.همانگونه که ملت شریف آذربایجان مطلعند همواره اکراد به عنوان دست یاری گر این فتنه ها عمل کرده و گاه در نقش حامی روسیه درصدد اغتشاش در منطقه مرزی عثمانی و گاه در نقش نا آرام سازی و ضربه به روس ها و به خیال قول موهومی در تاسیس کشور کردستان(در خاک آذربایجان)و گاه با هدف غارتگری صرف، به جان ملت آذربایجان افتاده و از هیچ گونه غارت ، کشتار و تجاوز فرو گذار نبوده اند.مقاله به دلیل همین نقش موزدورانه همواره این گروه از طرف حامیان خارجی خود تسلیح و وارد میدان غارت و تجاوز میشده اند. بدین ترتیب این قوم به خاطر ماهیت تجاوز کارانه خود آشنایی و الفت عجیب و دیرینه ای با اسلحه داشته و دارد. خود اکراد نیز در فرهنگ عامیانه خود مدعی میشوند که کرد به سه چیز علاقه شدیدی دارد:” اسلحه، زن و اسب”
اگر به تاریخ ستیز اکراد و مدافعه تورک ها بنگریم بدین نکته که از زمان تسلیح این قوم شدت تهاجمات و غارت ها افزایش یافته پی خواهیم برد.
از این رو هرچند دولت های مرکزی ایران هر از چند گاهی طرح تجمیع سلاح ها را از دست مردم به اجرا در می آورند اما این گروه از تحویل سلاح های خویش به نیروهای دولتی سر باز زده و پس از مدتی که اوضاع را برای پیش برد اهداف خویش مساعد دیده اند از این سلاح ها استفاده کرده اند.

همانگونه که ملت شریف آذربایجان مطلع اند چند سالیست که طرح واگذاری سلاح های شکاری در حال اجراست. از طرفی سال پیش نیز به تمامی سلاح هایی که در اختیار مردم بوده است مجوز حمل و نگهداری صادر شد. در واقع همان سلاح هایی که در اختیار اکراد بصورت مخفیانه نگهداری میشد – از جمله برنو که واگذاری آن متوقف شده- به بهانه اینکه ارث و یادگاری پدران است صرفا” مجوز نگهداری داده شد. بدین ترتیب اکراد سلاح های غیر قانونی را خرید و برای آن ها مجوز گرفتند.باید یاد آور شد که برنو یک سلاح کاملا جنگیست.

از طرفی به دلیل آنکه قیمت سهمیه ای و آزاد سلاح های شکاری تفاوت بسیار دارد عده ای از تورک ها که در اولویت دریافت اسلحه قرار داشته از سلاح به عنوان کالا آن را به فروش میرسانند. در شرایط غفلت اینان کرد ها با مبالغ مناسب این اسلحه ها را نیز خریده و نگهداری میکنند. بنده خود از فروشگاه داران تجهیزات شکاری پرس و جو کرده و شنیده ام که اگر ۳ اسلحه فروخته شود خریداران ۲ اسلحه کرد اند. در شرایطی که فروشندگان هر ۳ اسلحه ترکند.
با این اوصاف میتوان گفت اکنون کمتر خانه کردی را اللخصوص در اورمیه میتوان یافت که سلاح نداشته باشد.

نگاهی مختصر به تاریخ میتواند به ما کمک کند که دریابیم که این وضعیت توزیع سلاح چه تهدید نگران کننده ای برای آذربایجان است.
تا قبل از سال ۱۳۳۴ هجری قمری که روس ها بر اورمیه مسلط بودند هر چند اکراد و ارامنه تا حد توان خود دست به غارت میزدند اما بواسطه آنکه نیروهای مردمی تورک نیز مسلح بوده اند چندان کار از پیش نمیبردند. در این سال روسیه به مدت کوتاهی از اورمیه خارج و نیروها عثمانی وارد شده و اکراد را به عنوان حامیان خود مسلح میکنند. پس از مدتی و با ورود دوباره روس ها و به بهانه همکاری مسلمانان با عثمانی ها ، ارامنه با حمایت روس ها مردم اورمیه را غارت کرده و همه چیز مخصوصا اسلحه ها را گرفته و عملا تورک ها خلا سلاح میشوند. غارت روس ها و ارامنه ادامه مییابد تا انقلاب روسیه ، در این زمان سیاست های روسیه تغییر یافته و از آذربایجان خارج میشوند. اما چون نیروهای روس آذوقه کافی را برای پیمودن راه بازگشت نداشتند از مردم می خواهند در ازای خرید اسلحه ی قوای روس آذوقه کافی را برای رساندن خود به آنسوی ارس را در اختیارشان بگذارند. مردم ساده و مهماندوست آذربایجان نیز با دادن آذوقه و نگرفتن اسلحه آنان را راهی کشورشان میکنند- مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان- اما غافل از آنکه سیاست روسها همچنان دشمنی با آذربایجان است و این سلاحها را در اختیار ارامنه گذاشته میشود که از هیچ گونه جنایت بر علیه مردم اورمیه و آذربایجان روی گردان نمیشوند و روی وحشی ترین درندگان را در منظر تاریخ سفید میکنند.
از آنسو اسماییل سمیتقوی جانی نیز از فرصت پیش آمده استفاده کرده و اقدام به خرید و یا گرفتن به زور سلاح های روس ها میکند تا در فرصتی مغتنم بر سر مصیبت زده مردم آوار شده و با جنایات خویش نقش روانی کثیف خویش را بر صفحه تاریخ نقاشی کند
این ماجرا بعد از سرنگونی حکومت ملی آذربایجان نیز رخ میدهد و وقتی نیروهای شاهنشاهی اقدام به اعدام و خلع سلاح فداییان آذربایجان میکنند نیروهای نظامی اکراد با جنگ و گریز و غارت نه تنها سلاح های خود را تحویل نمیدهند بلکه با همان سلاح ها کار همیشگی خویش یعنی غارت و تجاوز و آدم کشی را پی میگیرند.
با این تفاسیر مردم هوشیار آذربایجان غربی باید دریابند که هر فروش اسلحه شاید به قیمت کشته شدن و غارت خانه و خانواده خودشان بیانجامد. باید هوشیار بود و از این تحرک خاموش دشمن غافل نبود . شما دلیل دیگری جز نقشه پلید انها و آینده شوم خود برای اینگونه جمع آوری بسیج گونه اکراد میابید؟ اگر هم بسیار خوشبینانه و در حد حماقت و کم شعوری اینگونه که عادی است، فکر کنیم باید بدانیم که چه خیانتی در حق نسل های بعدی میکنیم….
از شرکت های توزیع کننده و مسئولین ذیربط موضوع نیز انتظار میرود با اعمال قوانینی همچون ممنوعیت فروش سلاح های توزیع شده به غیر افرادی که سلاح ها را از شرکت ها تحویل گرفته اند مانع غلطیدن مردم شریف و متواضع آذربایجان در خون خویش شوند.

کمیته مردمی دفاع از غرب آزربایجان
ادامه ...
نگاره: ‏غرب آذربایجان بخاطر همسایگی با دو ابر قدرت تاریخی همیشه 
میدان ستیز های این دو قدرت بزرگ یعنی عثمانی و روسیه بوده که بعد ها کشور 
تازه استقلال یافته و مغروق در بحران عراق نیز به این جمع افزوده شد. 
بدینسان آذربایجان همواره قربانی اهداف شوم و فتنه گری این دولتها بوده 
است.همانگونه که ملت شریف آذربایجان مطلعند همواره اکراد به عنوان دست یاری
 گر این فتنه ها عمل کرده و گاه در نقش حامی روسیه درصدد اغتشاش در منطقه 
مرزی عثمانی و گاه در نقش نا آرام سازی و ضربه به روس ها و به خیال قول 
موهومی در تاسیس کشور کردستان(در خاک آذربایجان)و گاه با هدف غارتگری صرف، 
به جان ملت آذربایجان افتاده و از هیچ گونه غارت ، کشتار و تجاوز فرو گذار 
نبوده اند.مقاله به دلیل همین نقش موزدورانه همواره این گروه از طرف حامیان
 خارجی خود تسلیح و وارد میدان غارت و تجاوز میشده اند. بدین ترتیب این قوم
 به خاطر ماهیت تجاوز کارانه خود آشنایی و الفت عجیب و دیرینه ای با اسلحه 
داشته و دارد. خود اکراد نیز در فرهنگ عامیانه خود مدعی میشوند که کرد به 
سه چیز علاقه شدیدی دارد:” اسلحه، زن و اسب”

اگر به تاریخ ستیز  اکراد و مدافعه تورک ها بنگریم بدین نکته که از زمان 
تسلیح این قوم شدت تهاجمات و غارت ها افزایش یافته پی خواهیم برد.

از این رو هرچند دولت های مرکزی ایران هر از چند گاهی طرح تجمیع سلاح ها را
 از دست مردم به اجرا در می آورند اما این گروه از تحویل سلاح های خویش به 
نیروهای دولتی سر باز زده و پس از مدتی که اوضاع را برای پیش برد اهداف 
خویش مساعد دیده اند از این سلاح ها استفاده کرده اند.



همانگونه که ملت شریف آذربایجان مطلع اند چند سالیست که طرح واگذاری سلاح 
های شکاری در حال اجراست. از طرفی سال پیش نیز به تمامی سلاح هایی که در 
اختیار مردم بوده است مجوز حمل و نگهداری صادر شد. در واقع همان سلاح هایی 
که در اختیار اکراد بصورت مخفیانه نگهداری میشد – از جمله برنو که واگذاری 
آن متوقف شده- به بهانه اینکه ارث و یادگاری پدران است صرفا” مجوز نگهداری 
داده شد. بدین ترتیب اکراد سلاح های غیر قانونی را خرید و برای آن ها مجوز 
گرفتند.باید یاد آور شد که برنو یک سلاح کاملا جنگیست.



از طرفی به دلیل آنکه قیمت سهمیه ای و آزاد سلاح های شکاری تفاوت بسیار 
دارد عده ای از تورک ها که در اولویت دریافت اسلحه قرار داشته از سلاح به 
عنوان کالا آن را به فروش میرسانند. در شرایط غفلت اینان کرد ها با مبالغ 
مناسب  این اسلحه ها را نیز خریده و نگهداری میکنند. بنده خود از فروشگاه 
داران تجهیزات شکاری پرس و جو کرده و شنیده ام که اگر ۳ اسلحه فروخته شود 
خریداران ۲ اسلحه کرد اند. در شرایطی که فروشندگان هر ۳ اسلحه ترکند.

با این اوصاف میتوان گفت اکنون کمتر خانه کردی را اللخصوص در اورمیه میتوان
 یافت که سلاح نداشته باشد.



نگاهی مختصر به تاریخ میتواند به ما کمک کند که دریابیم که این وضعیت توزیع
 سلاح چه تهدید نگران کننده ای برای آذربایجان است.

تا قبل از سال ۱۳۳۴ هجری قمری که روس ها بر اورمیه مسلط بودند هر چند اکراد
 و ارامنه تا حد توان خود دست به غارت میزدند اما بواسطه آنکه نیروهای 
مردمی تورک نیز مسلح بوده اند چندان کار از پیش نمیبردند. در این سال روسیه
 به مدت کوتاهی از اورمیه خارج و نیروها عثمانی وارد شده و اکراد را به 
عنوان حامیان خود مسلح میکنند. پس از مدتی و با ورود دوباره روس ها و به 
بهانه همکاری مسلمانان با عثمانی ها ، ارامنه با حمایت روس ها مردم اورمیه 
را غارت کرده و همه چیز مخصوصا اسلحه ها را گرفته و عملا تورک ها خلا سلاح 
میشوند. غارت روس ها و ارامنه ادامه مییابد تا انقلاب روسیه ، در این زمان 
سیاست های روسیه تغییر یافته و از آذربایجان خارج میشوند. اما چون نیروهای 
روس آذوقه کافی را برای پیمودن راه بازگشت نداشتند از مردم می خواهند در 
ازای خرید اسلحه ی قوای روس آذوقه کافی را برای رساندن خود به آنسوی ارس را
 در اختیارشان بگذارند. مردم ساده و مهماندوست آذربایجان نیز با دادن آذوقه
 و نگرفتن اسلحه آنان را راهی کشورشان میکنند- مرا به خیر تو امید نیست شر 
مرسان- اما غافل از آنکه سیاست روسها همچنان دشمنی با آذربایجان است و این 
سلاحها را در اختیار ارامنه گذاشته میشود که از هیچ گونه جنایت بر علیه 
مردم اورمیه و آذربایجان روی گردان نمیشوند و روی وحشی ترین درندگان را در 
منظر تاریخ سفید میکنند.

از آنسو اسماییل سمیتقوی جانی نیز از فرصت پیش آمده استفاده کرده و اقدام 
به خرید و یا گرفتن به زور سلاح های روس ها میکند تا در فرصتی مغتنم بر سر 
مصیبت زده مردم آوار شده و با جنایات خویش نقش روانی کثیف خویش را بر صفحه 
تاریخ نقاشی کند

این ماجرا بعد از سرنگونی حکومت ملی آذربایجان نیز رخ میدهد و وقتی نیروهای
 شاهنشاهی اقدام به اعدام و خلع سلاح فداییان آذربایجان میکنند نیروهای 
نظامی اکراد با جنگ و گریز و غارت نه تنها سلاح های خود را تحویل نمیدهند 
بلکه با همان سلاح ها کار همیشگی خویش یعنی غارت و تجاوز و آدم کشی را پی 
میگیرند.

با این تفاسیر مردم هوشیار آذربایجان غربی باید دریابند که هر فروش اسلحه 
شاید به قیمت کشته شدن و غارت خانه و خانواده خودشان بیانجامد. باید هوشیار
 بود و از این تحرک خاموش دشمن غافل نبود . شما دلیل دیگری جز نقشه پلید 
انها و آینده شوم خود برای اینگونه جمع آوری بسیج گونه اکراد میابید؟ اگر 
هم بسیار خوشبینانه و در حد حماقت و کم شعوری اینگونه که عادی است، فکر 
کنیم باید بدانیم که چه خیانتی در حق نسل های بعدی میکنیم….

از شرکت های توزیع کننده و مسئولین ذیربط موضوع نیز انتظار میرود با اعمال 
قوانینی همچون ممنوعیت فروش سلاح های توزیع شده به غیر افرادی که سلاح ها 
را از شرکت ها تحویل گرفته اند مانع غلطیدن مردم شریف و متواضع آذربایجان 
در خون خویش شوند.



کمیته مردمی دفاع از غرب آزربایجان‏

عامل ترور پاپ ژان پل دوم: از خمینی دستور گرفته بودم
Şənbə, 01.02.2013 21:32
مردی که در سال ۱۹۸۱ پاپ ژان پل دوم را در میدان سنت پترزبورگ هدف گلوله قرار داد، در کتابی که به تازگی منتشر کرده مدعی شده که دستور ترور رهبر کاتولیک‌های جهان را از... خمینی گرفته بود.

او محمد‌علی آق‌جا نام دارد. محمدعلی ‌آق‌جا، که در سال‌های گذشته به‌خاطر کشتن یک روزنامه‌نگار در ترکیه زندانی شده بود، مدعی شده که پس از گریختن از زندان ترکیه به ایران رفته و ماموریت ترور پاپ ژان پل دوم رهبر کاتولیک‌های جهان در تهران به وی تلقین شده بود.

کتاب این مرد روز جمعه در ایتالیا منتشر شد و عنوان "به من وعده بهشت داده شد، زندگی من و حقایق پشت‌پرده ترور پاپ" را بر پیشانی دارد.

او در کتابش نوشته است آیت‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی، در یک ملاقات شبانه به او ماموریت داده که پاپ را به قتل برساند. محمد‌علی آق‌جا مدعی شده که آیت‌الله خمینی به وی گفته است:«پاپ منادی شیطان بر زمین است و تو باید به نام الله او را بکشی»!

پاپ ژان پل دوم در سوءقصد سال ۱۹۸۱به شدت زخمی شد، ولی جان به در برد.

(((((((((((ماآینه ایم)))))))))))

میخواهم از خودم بنویسم از تبار بیسامانم

از دردها از فریاد های گنگ

من ترکم وتو مرا بی آنکه خودم بخواهم فارسم میکنی چون تو همه چیز را میدانی ومن حق دانستن واقعیت را ندارم تو میدانی نژادمن چیست من نمیدانم .تومیدانی زبان من چیست من نمیدانم توحتی  نام فرزند مرا قبل از آنکه عروسی کنم میدانی

تو یک نابغه ای

اما ای نابغه تاکی میخواهی این بازی راادامه بدهی تاکی میخواهی تا کی میخواهی تاریخ مرا به خاطر کوچک بودن خودت انکار کنی تا کی میخواهی به من بگویی تو ترک نیستی

من ترکم

زمان جنگ در خدمت تو بودم تا دست اجنوی رانشکستم به خانه برنگشتم

بعداز جنگ هم همیشه باتو بودم همیشه سعی کردم باتو صادق باشم مثل آینه

آن طرف مرز برادری دارم که زمانی همدرد تو بود چندی پیش سگ های وحشی به خانه اش حمله کردند زدند کشتند بردند به ناموسش تجاوز کردند 

به مسجدش سگ بستند

نامسلمان تو که میگفتی مسلمانی

پس چرابا ارمنی ها هم کاسه شدی

پس چرا به سگها سلاح دادی

حتی اخبارش را هم نگفتی

او برادر من بوده وهست وخاکش خاک من زبانش زبان من دینش دین من وفرهنگش فرهنگ من است

تو به خاطر منهم که شده بود حداقل باید حمله سگهارا محکوم میکردی نه حمایت

من باتو صادق بودم مثل آینه

ولی تو مراشکستی چنانچه دیگر نای نفس ندارم

ولی به خاطر داشته باش

شکست من مرگ من نیست

مرگ توست

چون من آینه با شکستنم به هزاران تکه خطرناک تبدیل شدم که میتواند دل هرزه تورا سوراخ سوراخ کند

بنگر ...این ملت منتظر است پاروی آنها بگذاری

خبرلر

عدادی از خبرنگاران اصلاح طلب بازداشت شده طی امروز و شب گذشته آزاد شدند.

به گزارش مهر، شب گذشته تعدادی از خبرنگاران روزنامه های اصلاح طلب که با حکم دادستانی تهران بازداشت شده بودند، از زندان اوین آزاد شدند.

گفتنی است طی چهار روز گذشته تعدادی از خبرنگاران و روزنامه نگاران روزنامه های آرمان، اعتماد، بهار، شرق و هفته نامه آسمان و هم چنین خبرگزاری ایلنا به حکم دستگاه قضایی در محل کارشان بازداشت و برخی نیز احضار و بازداشت شدند.

پیگیری ها درباره علت بازداشت این افراد حکایت از اتهام همکاری برخی از این افراد با رسانه های فارسی زبان ضد انقلاب دارد. مسئولین امنیتی و قضائی این اتهام را بررسی می کنند.